reklama

Rok v živote učiteľa

Čo ma naučil tento rok? Určite pravidelne spávať a takmer aj raňajkovať. Ale vážnejšie. Prvý rok učiteľa bol snáď tou najťažšou vecou, akú som vo svojom živote zažil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Potvrdilo sa mi, že bez sebazdokonaľovania sa človek v živote nikam nedostane. Pochopil som, že živiť nádej na lepšie platové alebo nebodaj spoločenské ohodnotenie je naozaj márne. Rovnako som si všimol, že naše školy (našťastie) majú šťastie na dosť hlupákov, ktorým na tom nezáleží a svoju prácu robia s nasadením a s všadeprítomnou myšlienkou na dobro študentov. Týmto im patrí veľké uznanie.

Začiatky sú vždy ťažké a nie je tomu inak ani v tomto prípade. Nový učiteľ večne osciluje medzi snahou z hodiny urobiť aspoň trochu zaujímavý čas a zároveň odovzdať nejakú tú vedomosť. Nájsť správny pomer je prakticky nemožné. Zdá sa, že žiaci potrebujú v učiteľovi vidieť omylnú ľudskú bytosť, ktorá však vždy a všetko vie. Samozrejme, netrvá dlho a porazenecký pocit chytí nejedného pedagóga. Každý neúspech študenta bolí viac ako ten vlastný. Vždy premýšľate, kde nastala chyba. A takmer v každom prípade ju hľadáte v sebe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odrazu sa objavia aj úspechy. Po nejakom čase si všimnete, že sa úroveň v predmete predsa len zdvihla. Že slabší študenti niečo pochytili a hoci majú k excelovaniu ďaleko, už nie sú takí stratení. Iní vás veľmi milo prekvapia a skúšky dospelosti zvládnu naozaj výborne. Nikde inde nedostanete tak priamy pocit, že sa nikdy netreba vzdávať a práca vždy prinesie nejaký úspech. Treba len vytrvať. To je určite jedna z najdôležitejších vecí, ktoré ma tento rok naučil.

Rovnako ako to, že hoci sa môže zdať, že učitelia verklíkujú to isté učivo rok čo rok, nie je to pravda. Všetci sa učia a to neustále. Vstup do školy v pozícii učiteľa je zasadnutím do lavíc na celý zvyšok jeho kariéry. O práci učiteľa som nikdy nepochyboval, ale tento rok mi ukázal, že je to mimoriadne náročné povolanie a udržať si zdravú myseľ vám pomôže snáď len nadhľad a humor. Inak to nejde. Naozaj sa bez humoru v tejto práci nikam nedostanete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Našťastie žiaci sú vám vždy po ruke. Na každej hodine, na každú tému, na každé buchnutie, na každý poznatok existuje minimálne jeden študent s nejakou poznámkou. Viac či menej vhodnou. Isté je, že udržať kútiky na mieste je často krát nadľudským výkonom. To vám taktiež ukáže, že generácie až také odlišné nie sú. Nájdete až desivo mnoho paralel medzi vašou školskou dochádzkou v minulosti a tou terajšou. A to je dobré alebo nie?

Nakoniec treba povedať, že na veľké prekvapenie sa učitelia vďaka tomuto všetkému tešia na prázdniny ešte viac ako študenti. A určite ich aj viac potrebujú. Energetický výdaj vôbec nie je v rovnováhe, hoci na jednej strane môže učiteľ únavou padať z nôh a aj tak sa vracia z hodiny ako znovuzrodený. Pochopiteľne, učitelia vám nikdy nedovolia hovoriť o prázdninách, čo je správne, keďže je to skutočne dovolenka. Prázdniny sú pre deti, dovolenka pre nás. Aspoň ta vám to povie každý pedagóg.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A teda čo sa mi podarilo odniesť si z tohto roka? Snahu zlepšovať sa a učiť ďalej. Hoci únava na začiatku júla dáva o sebe znať, nadšenie učiť ostáva. A za to môžem byť vďačný len trom veciam: vlastnej hlúposti, študentom a kolegom, ktorým patrí moja vďaka za to, že mi umožnili stať sa učiteľom a dokonca si ten náročný proces aj užiť. Preto prázdninujte, dovolenkujte a hlavne sa učte ďalej.

Ale až od septembra.

Juraj Brenišin

Juraj Brenišin

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sem tam mám (možno mylný) pocit, že mám, čo povedať. Zoznam autorových rubrík:  Pondelok, ja nevstávam.Cyklus o osudochKoberecSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu